Matka on nyt matkattu, huomenna pesen pyykkiä kämppiksen uudella Ruusalla ja ylihuomenna lähden yhdeksi yöksi mummolareissuun ja kesätyökavereita katsomaan. Viikonloppuna odottaa leiri yli 90 teinin seurassa, jotenkin ajatus ei tällä hetkellä ole kovin kiehtova.
Ikävöin kovasti.
Opin reissussa vaikka mitä.
VAMMAISTOLPPA. EU:n keksintö, joka sinällään on hyvä. Hannoverissa ratikkapysäkeilläkin oli tolppa, josta sai nappia painamalla langanpäähän avuliaan, saksaa puhuvan tädin, jonka avuliaisuus ei kyllä selvinnyt, kun jäädyin nappia painettuani (kuvittelin automaattinauhoitusta tyyliin "Tämä on XX pysäkki ja ohi kulkee ratikat numero Z ja Y") ja täti löi luurin korvaan. Lentokentilläkin näitä on, siellä nappia painamalla tulee henkilö avustamaan. Ainoa ongelma on, että esim. Helsinki-Vantaan kentällä tolpan sijaintia ei tiennyt meistä kukaan...
10 % SÄÄNTÖ. Tiesittekö, että jos lennolle tulevista yli 10% on vammaisia, saa lentäjä päättää tahtooko lentää vai ei. Esimerkiksi paralympialaisjoukkueille tämä saattaisi olla ongelma. Tämän vuoksi vammaisen henkilön tulee lentoa varatessaan, kuitenkin vimeistään kaksi vuorokautta ennen lentoa kertoa olevansa vammainen, jolloin lentoyhtiö voi halutessaan kieltäytyä. Seurueemme erään jäsenen pyörätuolia käyttävälle tuttavalle oli kerran sanottu suoraan, ettei paikkaa ehkä voida tarjota, koska se on tulipaloriski. Henkilö oli sitten miettinyt, olisiko syytä muutenkin varoa, jos on kerran tietämättään niin herkästi syttyvä...
Aivotoimintani on vähäistä, vähäkin energia menee suunnitelmien pyörittelyyn. Ehkä piakkoin on jo tarjolla jotain vähän järkevämpää postattavaa.
Lentäjäämme lainaten: "thank you for your attention bye".
sunnuntai 30. elokuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Siis mitä ihmettä? Miten matkustajien vammaisuus/vammattomuus vaikuttaa lentäjän työhön?!?
- Unikko
Unikko, mulle se selitettiin siten, että koska koneen kapteeni on vastuussa turvallisuudesta (etenkin työntekijöiden), sen tulee tietää jos matkustamossa on erityistä apua tarvitsevia. Onhan se sinällään loogista, että jos matkustamo on täynnä sokeita tai pyörätuolipotilaita, niin hätätilanteessa poistumiseen menee enemmän aikaa. MUTTA. Mun mielestäni on outoa, että vamman vuoksi voi jäädä ilman matkustuspaikkaa - etenkin valtioiden omistamissa ja siten osittain verovaroilla maksetuissa (esim. Finnair) lentoyhtiöissä mun mielestäni oikea, yhdenvertainen ja korrekti tapa toimia olisi järjestää lennolle sitten lisätyöntekijä, jotta tilanne voidaan handlata. Mekin lensimme tällä reissulla pienessä potkurikoneessa, jossa oli alle 50 paikkaa. Näkövammaisia oli 4 ja lisäksemme yksi opas. Tuntuisi hullulta, että meidät olisi jaettu esim. kahden eri koneen kesken, jos meitä olisi ollut yksi enemmän, sillä toinen porukka olisi jäänyt ilman opasta ja se taas olisi ollut vähintäänkin haastavaa...
Lähetä kommentti