... maistraatti, HKL ja VR.
Olin aamulla todella reipas ja kävelin tunnin rautatieasemalle. Loppumatkasta olin hikinen, mutta sää oli hyvä ja nähtävää riitti. Manskun Alepa on ihan realistinen kauppavaihtoehto, jos lähempää ei ala löytyä ja matkalle osui sekä UFF että UFFin keräyslaatikko. Huomasin myös, ettei Helsingissä ole liitetty äänimajakkaa turhan moniin liikennevaloihin - onneksi aamulla kanssakävelijöitä oli lähes joka valoissa, enkä joutunut jakeluautojen ja työmatkalaisten yliajamaksi.
N. oli minua varoitellut mutkista, joita HKLn matkakortin hankkimisen tiellä saattaisi olla, mutta rohkeasti marssin silti suoraan palvelupisteeseen. Pisteessä minulle selvisi, että maistraatin mukaan asun edelleen Tampereella. Pikainen puhelu maistraattiin selvitti, ettei kirjojaan voi muuttaa kuin arkisin (vaikka osoitteenmuutosta tehdessä tästä ei ollut mitään mainintaa). En tiedä, siirretäänkö kaikki kirjat todella käsin, kun puhelinsoitolla asia sitten lopulta hoitui. Luulisi, että au-to-ma-tiik-ka voisi olla tässäkin se avainsana... No, lopulta siis sain kortin.
Testasin korttia matkalla Pasilaan. Suoraa bussia en käyttänyt, koska en bussinumeroita näe ja pääsen pysäytysvihkon ostamaan vasta torstaina. Menin siis ratikoilla, joihin olen jo kovin kiintynyt. Illaksi suuntasin Espooseen asakrtelemaan Changemakerin kampanjaa varten, mutta niinhän siinä vain kävi, ettei Pasilassakaan kuten ei rautatieasemallakaan, ole junakylttejä järkevällä korkeudella. Keskustassa niitä ei ole lainkaan, Pasilassa lipunmyynnin seinällä sentään sellaisella korkeudella, että alimmat näin lähes lukea. Mielestäni ei ole kovin paljon vaadittu, että pyörätuolinkäyttäjiä, lyhytkasvuisia ja näkkäreitä palveltaisiin silmien korkeudelle asetetulla näytöllä, säästettäisiinhän siinä myös palvelutiskin aikaa. Olen kuullut, että Tanskassa on tarjolla jopa puhuvia aikatauluja, miten edistyksellistä!
Tulin siis siihen tulokseen, että ainoa järkevä kulkuneuvo näkövammaiselle on tuo ratikka, joka on sentään selkeä ja pysäkeillä tekstit ovat saavutettavalla korkeudella.
maanantai 4. toukokuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti