tiistai 17. maaliskuuta 2009

Muurahaishappoa juomalasissa?

Naapurin T. kertoi siskonsa liittyneen Facebookissa Pelastetaan Suomalainen Maidontuottaja -ryhmään. Ryhmä on perustettu, jotta Valiolle ilmaistaisiin, että me suomalaiset olemme valmiita maksamaan maidostamme ne muutamat ylimääräiset sentit, jotta saisimme kotimaista maitoa vaikkapa ruotsalaisen sijaan ja jottei maidontuottajien elinkeino loppuisi seinään.

Ryhmän sivuilla oli myös mielenkiintoinen juttu ruuan puhtaudesta. Lisä- ja säilöntäaineet ovat arveluttaneet minua jo pitkään, sillä jo ala-asteella eräs minua nuorempi tyttö sanoi, ettei kevytmaidosta tule vatsa niin kipeäksi kuin rasvattomasta. Meidän suvussa on kärsitty diagnosoimattomasta pierutaudista, joka on helpottanut, kun maidossa on siirrytty HYLAan tai laktoosittomaan. Äidilläni vaivoja ei ole ollut ulkomailla ja kun hänkin ekoilun seurauksena siirtyi luomumaitoon, katosivat ongelmat kotimaassakin.

Mikä on siis luomumaidon ja tavallisen maidon ero? Tuon Facebook-ryhmän mukaan lehmien ruokavaliossa erona on se, etteivät luomumaitoa tuottavat sarvipäät syö AIV-rehua. Artturi Ilmari Virtasen keksintö rehun säilömisestä muurahaishappoon saattaa siis olla tämän kansantaudin takana.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Olen yrittänyt rajoittaa maidolla lotraamista enemmän ympäristö- kuin eläintenoikeudellisista syistä. Tätä nykyä maitoa kuluu puolisentoista litraa viikossa, eikä muutaman sentin hintaero ainakaan minun opiskelijabudjettiani rasita. Kotikotona täysi-ikäinen veljeni juo 10-15 litraa maitoa viikossa, joten sillä kulutuksella hinta alkaa jo tuntua, mutta toisaalta luulen jäbän siirtyvän vesilinjalle, kun opiskelijaelämä aikanaan koittaa.

Facebook-ryhmä on mielenkiintoinen, mutta minua häiritsee huonosti kirjoitettu teksti. Useissa mielenkiintoisissa ja rautaista asiaa sisältävissä blogeissa olen kiinnittänyt huomiota samaan huonoon äidinkielen osaamiseen, joka syö sanojen tehoa. Kielipoliisista päivää!

4 kommenttia:

annika kirjoitti...

Poikaystäväni sanoo samaa. Hän käyttää maitoa lähinnä kahvimaitona, mutta pienestä määrästä huolimatta tavan maito ei kuulemma sovi hänen vatsalleen. Olen kuullut tätä useammastakin suusta. En kyllä tiedä, mistä se johtuu. Olikos se niin, että luomumaitoa ei homogenoida, kuten tavan maito? Mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan..

Maidontuotanto on muuten verrattavissa naudanlihan tuotantoon ja tietysti juuston tuotantoon, jotka kaikki ovat hyvin huonoja valintoja ilmastonmuutoksen kannalta (lehmän krooninen pierutauti aiheuttaa suuren osan maailman metaanipäästöistä). Mutta jos sitä maitoa pitää juoda, niin parempi tietysti että lähimaitoa. Tosin esim. Helsingissä virolainen maito voisi olla ekologisempi valinta kuin pohjoissuomalainen maito..

Ihmettelen, ettei veljelläsi ole anemiaa, jos hän kittaa noin paljon maitoa. Maito kun heikentää tietääkseni ainakin raudan imeytymistä.

tyttism kirjoitti...

Joo, luomumaidon ja tavallisen erot on käsittääkseni vain juurikin tuo homogenointi, eli luomumaidon rasvaa ei pilkota, vaan esim. kevytmaidossa rasva nousee pintaan. Toinen ero sitten se, mitä rehua lehmät syö.

Juustoa mulla kuluu, mutta tosi vähän. Maitoa juon teen seassa, puuron seassa ja puurona, mutta en ruokajuomana lainkaan. Naudan lihaa en syö, muutenkin lihankulutuksni on vähäistä.

Mun veljen ruokailutottumuksissa on paljon kummallisia asioita, mutta ainakin toistaiseksi se on porskuttanut ihan mainiosti. Itseäni moinen lotraus kismittää.

Soijamaidolle olen pahasti allerginen, se on oikeastaan ainoa soijan muoto, joka aiheuttaa allergiaoireita ja ne onkin kerralla tosi järeitä. Olen miettinyt riisi- ja kauramaitoa, mutta en vielä päässyt testaamisen asteelle arkikäytössä. Pinaattikeiton teen kauramaitoon, se on hyvää.

Pilvi kirjoitti...

Ei maidon juominen raudan imeytymistä ravinnosta kokonaan estä, mutta rautatablettien Fe++ ei imeydy juuri ollenkaan.

Pikkuveljeni kuuluu joukkoon joka pystyy juomaan rasvatonta maitoa tai rasvaista luomumaitoa. Koska rasvatonta maitoa ei homogenoida, olen olettanut että juuri homogenoinnissa tapahtuu jotain joka ei veljeni ruuansulatukselle sovi.

tyttism kirjoitti...

Tohtori tuli taloon, jee! :) Olen miettinyt tätä ruokajuttua paljon, on ihan kummallista, miten jalostettua kamaa meille syötetään.