Huomasin Ylen uutisoineen Helsingin kaupungin siirtyvän ruuhkamaksuihin. Päätös oli täpärällä ja maksuja vastustivat - kuinkas muutenkaan kuin Kokoomus ja RKP. Ruuhkamaksujen tuotot ohjataan täysimääräisinä kaupungin liikenneverkoston kehittämiseen, mutta käytännön toteutuksesta ei puhuttu vielä mitään.
Ruuhkamaksut ovat käsittääkseni arkea monissa suurkaupungeissa ja ne parantavat ilmanlaatua, vähentävät liikennemääriä ja mahdollisesti myös parantavat julkisen liikenteen toimintaa, kun määrärahoja ja motivaatiota verkoston kehittämiseen riittää. Kannatan ruuhkamaksuja kovasti, mutta mielestäni julkisen liikenteen on oltava toimivaa ja järkevästi hinnoiteltua, jottei järjestelmä ole kohtuuton käyttäjälleen.
Helsingissä liikkuminen on mielestäni todella edullista, opiskelijan liikkuminen kaupungin sisäisellä lipulla maksaa kuukaudessa halvimmillaan vain 21,40€, kun esimerkiksi se Tampereella asuessani oli 33€ ja Jyväskylästä pois muuttaessani (-06) muistaakseni 46€. Parantamisen varaa tietenkin olisi aina - esimerkiksi vyöhykerajan ylittämisen voisi hinnoitella järkevämmin, tällä hetkellähän aikuisen seutulippu kustantaa 3,60€, vaikka itse matka alkaisi Helsingin viimeisellä ja loppuisi Espoon ensimmäisellä pysäkillä. Lontoon metro on mielestäni hyvä esimerkki toimivasta joukkoliikenteen hinnoittelusta. Hinta itsessään on pöyristyttävä (huipentuu luukulta ostettuun kertalippuun - 4£!!), mutta metrossa matkustaessaan asiakas näyttää matkakorttiaan lukijalle metroon mennessään ja uudestaan metrosta poistuessaan, jolloin kone laskee kuljetun matkan ja rahastaa sen mukaan. Verrattuna Helsingin sekavaan ja usein heikosti painallukseen reagoivaan laitteeseen on Lontoo aina oikea unelma. Linja-automatkoissa on ainakin ensimmäisen vyöhykkeen sisällä Lontoossakin kiinteä hinta, mutta joku minua viisaampi valistakoon, miten vyöhykkeiden väliset matkat on hinnoiteltu.
Helsingin julkisen liikenteen reittien toimivuudesta voidaankin sitten olla taas useampaa mieltä. Pääosin bussit, ratikat ja metro toimivat tietenkin mainiosti. Kovasti odotan Länsimetroa ja toivon, että sitä seuraisi myös muita metrohaaroja, sillä metrossa matkustaminen ei liene niin leimaavaa kuin bussimatkailu, voisin siis kuvitella bisnesmiehetkin metroon. En myöskään voi syyttää naapurustoni autoilijoita, jotka autoilevat töihin esimerkiksi Pasilaan, sillä osa bussilinjoista on aamuisin niin tukossa, ettei Paciuksenkadun ja Meilahden pysäkeiltä kyytiin tulevat enää mahdu istumaan. Ratikasta pidän kovasti, ainoastaan kesäaamuisin se ei kulkenut aina niin aikaisin kuin minä. Koen, että 4:n kyyti on riittävän säännöllistä ja turvallista.
Jos saisin esittää HKL:lle toivomuksen, minkä aionkin tehdä, toivoisin pysäkkikuulutuksia muihinkin kuin 4:n ratikkaan, myös linja-autoihin. Toivoisin myös, että nyt kokeiluaikana kokeilu laajennettaisiin kaikkiin 4:n vaunuihin tai edes säännöllisesti esim. tasalta ja puolelta lähteviin, sillä kuulutusten avulla näkövammaiset ystäväni sinällään voisivat tulla luokseni kylään, mutta käytännössä se ei onnistu, kun koskaa ei voi tietää, onko kuulutuksia juuri siinä ratikassa, mihin itse olisi menossa. Ja kuten Ronjakin kertoo, kuljettajat eivät läheskään aina muista jättää matkustajaa sinne, minne piti. Toivoisin myös, että kuulutukset olisivat selkeitä, kuten Saksassa ja ettei kuuluttajalla olisi puhevikaa "Linje neljä, linje fyrra".
Mitä sinä toivoisit HKL:ltä? Entä muissa kaupungeissa? Toimitan kaikkien toiveet oman pysäkkikuulutuspalautteeni mukana HKL:lle ensi viikolla.
Ruuhkamaksut ovat käsittääkseni arkea monissa suurkaupungeissa ja ne parantavat ilmanlaatua, vähentävät liikennemääriä ja mahdollisesti myös parantavat julkisen liikenteen toimintaa, kun määrärahoja ja motivaatiota verkoston kehittämiseen riittää. Kannatan ruuhkamaksuja kovasti, mutta mielestäni julkisen liikenteen on oltava toimivaa ja järkevästi hinnoiteltua, jottei järjestelmä ole kohtuuton käyttäjälleen.
Helsingissä liikkuminen on mielestäni todella edullista, opiskelijan liikkuminen kaupungin sisäisellä lipulla maksaa kuukaudessa halvimmillaan vain 21,40€, kun esimerkiksi se Tampereella asuessani oli 33€ ja Jyväskylästä pois muuttaessani (-06) muistaakseni 46€. Parantamisen varaa tietenkin olisi aina - esimerkiksi vyöhykerajan ylittämisen voisi hinnoitella järkevämmin, tällä hetkellähän aikuisen seutulippu kustantaa 3,60€, vaikka itse matka alkaisi Helsingin viimeisellä ja loppuisi Espoon ensimmäisellä pysäkillä. Lontoon metro on mielestäni hyvä esimerkki toimivasta joukkoliikenteen hinnoittelusta. Hinta itsessään on pöyristyttävä (huipentuu luukulta ostettuun kertalippuun - 4£!!), mutta metrossa matkustaessaan asiakas näyttää matkakorttiaan lukijalle metroon mennessään ja uudestaan metrosta poistuessaan, jolloin kone laskee kuljetun matkan ja rahastaa sen mukaan. Verrattuna Helsingin sekavaan ja usein heikosti painallukseen reagoivaan laitteeseen on Lontoo aina oikea unelma. Linja-automatkoissa on ainakin ensimmäisen vyöhykkeen sisällä Lontoossakin kiinteä hinta, mutta joku minua viisaampi valistakoon, miten vyöhykkeiden väliset matkat on hinnoiteltu.
Helsingin julkisen liikenteen reittien toimivuudesta voidaankin sitten olla taas useampaa mieltä. Pääosin bussit, ratikat ja metro toimivat tietenkin mainiosti. Kovasti odotan Länsimetroa ja toivon, että sitä seuraisi myös muita metrohaaroja, sillä metrossa matkustaminen ei liene niin leimaavaa kuin bussimatkailu, voisin siis kuvitella bisnesmiehetkin metroon. En myöskään voi syyttää naapurustoni autoilijoita, jotka autoilevat töihin esimerkiksi Pasilaan, sillä osa bussilinjoista on aamuisin niin tukossa, ettei Paciuksenkadun ja Meilahden pysäkeiltä kyytiin tulevat enää mahdu istumaan. Ratikasta pidän kovasti, ainoastaan kesäaamuisin se ei kulkenut aina niin aikaisin kuin minä. Koen, että 4:n kyyti on riittävän säännöllistä ja turvallista.
Jos saisin esittää HKL:lle toivomuksen, minkä aionkin tehdä, toivoisin pysäkkikuulutuksia muihinkin kuin 4:n ratikkaan, myös linja-autoihin. Toivoisin myös, että nyt kokeiluaikana kokeilu laajennettaisiin kaikkiin 4:n vaunuihin tai edes säännöllisesti esim. tasalta ja puolelta lähteviin, sillä kuulutusten avulla näkövammaiset ystäväni sinällään voisivat tulla luokseni kylään, mutta käytännössä se ei onnistu, kun koskaa ei voi tietää, onko kuulutuksia juuri siinä ratikassa, mihin itse olisi menossa. Ja kuten Ronjakin kertoo, kuljettajat eivät läheskään aina muista jättää matkustajaa sinne, minne piti. Toivoisin myös, että kuulutukset olisivat selkeitä, kuten Saksassa ja ettei kuuluttajalla olisi puhevikaa "Linje neljä, linje fyrra".
Mitä sinä toivoisit HKL:ltä? Entä muissa kaupungeissa? Toimitan kaikkien toiveet oman pysäkkikuulutuspalautteeni mukana HKL:lle ensi viikolla.
7 kommenttia:
Minä olen tietääkseni kulkenut vain kerran nelosella (ehkä joskus aikaisemminkin) ja sillä kerralla onnistuin osumaan kuulutukselliseen vaunuun. En tosin saanut kuulutuksista mitään muuta selvää kuin sen "linja neljä, linja fyra". Ehkä olin huonossa paikassa ratikassa, mutta oikeasti niiden pysäkkien nimet eivät kuuluneet niin paljoa, että niistä olisi saanut yhtään mitään selvää. Mutta jos HKL:lle sanoo noin, ne tulkitsevat sen taas niin, ettei kuulutuksia tarvita. :D
Ronja, kyllä se vika on kuulutuksissa, ei siinä missä kohti vaunua istuu. Munkin mielestä se linjanumeron kuulutus toimii hyvin, mutta on tosi paljon vaunusta kiinni, miten ne pysäkkien nimet kuuluu. Usein ne kuuluu sellaisella mutinalla, että jos tietää pysäkkien nimet, voi tunnistaa ne kuulutuksista, siis esim. tietää että reitillä on Töölön tulli, niin ehkä tajuaa sitten kun se täti mumisee "ömmöm umm". Oon ajatellut, että pitää koittaa muotoilla palaute niin, että viesti tulkitaan oikein.
Siitä on kyllä jo aikaa kun seutulippu oli niinkin halpa kuin 3,60€, nykyäänhän se on jo törkeät neljä euroa. Luulis sen edes kannustavan ihmisiä matkakortin hankintaan ja maksamaan matkansa sillä edes vähän edullisemmin mutta silti näkyy aina vielä ihan sikana ihmisiä jotka raaskii maksaa sen neljän euron kertamaksun! Onneks itse tekee matkan 1,68 eurolla, vaikka olishan se kiva että olis olemassa vielä se seutulisä, eli mikäli on jotain sisäistä ladattuna, niin rajan voisi ylittää vain lisämaksulla eikä kokonaan uudella lipulla.
Todellinen toive YTV:lle ollut jo pitkään että opiskelijahintaisen lipun voisi ostaa myös muiden kaupunkien sisäisessä liikenteessä, nythän helsinkiläisenä maksan Espoossa seutumatkan, koska sisäinen matka veloitetaan aikuisen mukaan ja se on kalliimpi kuin seutulippu. Tulee siis aika kalliiksi päivä, jolloin menisin kerran Espooseen, sitten Espoon sisällä yksi matka ja lopulta taas Espoosta Helsinkiin. Mikään päivälippu ei kuitenkaan kannata, koska sellaisia ei voi ostaa matkakortilla ja niihin ei saa opiskelija-alea.
Lontoon systeemissähän järkevää on myös se, että maksimiveloitus on se päivälipun hinta, ei tarvitse etukäteen tietää mikä tulee järkevämmäksi.
Herttainen, sairasta toi hinta! Mä aattelin, että "ei sitä varmaan tartte tarkastaa, tuskin se siitä mihinkään on noussut". Mun mielestä toi on hyvä idea, että olis olemassa sellanen kortilla ostettava, opiskelijahintainen päivälippu, jonka vois sit ostaa jos esim. jouluostosten aikana yhtenä päivänä tulis käytettyä tosi monta matkaa, mutta ei kuitenkaan muuten sit kulkis kortilla niin paljon, että kannattais olla kautta ladattuna.
Itse pidän Berliinin metrojärjestelmästä. Kartta Hinnat ovat hyvin halpoja ja arkisin metroja menee 4 minuutin välein. Alueille A ja B maksaa lippu 2,1 eur ja jos on turistina Berliinissä aluetta C ei juurikaan tarvitse. Mutta halutessaan kaikille vyöhykkeille tulee lippu maksmaan 2,80eur ja pelkästään alueille BC 2,50eur. Liput tulee leimata metro+lähijuna-asemilla/busseissa ym. eli lipun voi ostaa etukäteen ja leimata sitten kun sitä tarvitsee. Ja lippu käy kaikissa julkisissa ajoneuvoissa.
Isommissa kaupungeissa joukkoliikenne sentään pelaa. Meillä lopetetaan hiljaisempia vuoroja käyttäjien puutteen vuoksi. Busseilla kulkevien elämä vain hankaloituu lisää. grr
Milka, tuo kuulostaa niinikään tosi kätevältä, sellaisia erilaisia yhdistelmälippuja olis kyllä kätevä saada tännekin. Mulle esim. Espoo ja Sellon kauppakeskus olis yhtä lähellä kuin Helsingin keskusta, mutta en raaski bussilla lähteä, kun välissä pitää ylittää se seutulipun raja. Tänään kävin silmälääkärireissulla Sellossa taksilla ja tulin siihen tulokseen, että taidan käydä siellä jatkossa myös isommilla ruokaostoksilla, jos taksimatkoja riittää, sen verran siinä kyllä säästi.
Niina, mietin tuota tätä blogatessani, Jyväskylässä mun kokemukseni julkisen liikenteen "palveluista" on töykeät kuskit, vanhat bussit, jotka kulkee ehkä 1-3 kertaa tunnissa ja liput, jotka on aivan järkyttävän hintaiset, 2,90e tai 3e muistaakseni kerralta. Mä kovasti elän toivossa, että nyt kun päästötavoitteista on valtiotasolla päätetty, se siirtyy käytäntöön esim. julkisen liikenteen saralla valtion tukien yms muodossa. Mun mielestä on aika surullistakin, että ihmiset sulkeutuu peltipurtiloon työmatkoikseen, täällä päin kun se voi helposti tarkoittaa sitä, että istuu 1-1,5h yksin päivittäin. Ei siinä mitään, jos se on omaa aikaa esim. lapsiperheen hulinan vastineeksi, mutta jos on jo valmiiksi yksinäinen, niin helpommin niitä ihmisiä tapaa vaikka bussissa.
Lähetä kommentti