Tekeillä on lyhyt referaatti biopolttoaineista kouluun. Tieto tuntuu olevan kiven alla, joten mikäli jollakulla on osoittaa taho, josta voisin nyhtää tietoa biopolttoaineiden päästöistä, vinkkejä otetaan vastaan.
Biopolttoaineilla tarkoitetaan yleisesti orgaanista materiaa, josta saadaan energiaa erinäisin keinoin. Maailmanlaajuisesti suurimmat biopolttoaineen raaka-aineet ovat maissi, sokeri ja sokeriruoko sekä erilaiset öljykasvit (öljypalmu, rapsi). Pikavilkaisulla listasta voi todeta, että nehän on kaikki ruokaa! Biopolttoaineista etsitään vaihtoehtoa fossiilisille polttoaineille erityisesti liikenteeseen. Alkuinnostuksen jälkeen on kuitenkin hiljalleen palattu realiteetteihin.
1. Biopolttoaineita viljellään pitkälti kehittyvissä maissa ja koska energiasta maksetaan enemmän kuin ruuasta, sadot menevät energiaksi ja ihmiset näkevät nälkää. Viime kevään ruokakriisin yhdeksi syyksi on arvioitu biopolttoaineita - niiden vaikutusten arvioidaan olevan 3-75%. Valtava ero arvioissa on tyypillinen biopolttoaineille: Yhdysvalloissa tutkimusta tuetaan ja biopolttoaineet nähdään mahdollisuutena irtautua tuontoöljystä ja siksi niiden merkitystä vähätellään. Suomalaisen Kepan arvio biopolttoaineiden vaikutuksesta ruokakriisiin liikkuu 10-15%:ssa.
2. Biopolttoainepeltojen tieltä raivataan ja poltetaan sademetsää. Sademetsä sitoisi valtavat määrät hiilidioksidia ja onkin laskettu, että sademetsän kaatamisesta vapautuva ja sitoutumatta jäävä hiilidioksidi on kompensoitu biopolttoaineen poltosta saatavilla säästöillä vasta 300 vuotta sademetsän kaatamisen jälkeen.
3. Biopolttoaineet viljellään pääosin vähintään yhtä kaukana kuin mistä öljy ja muut fossiiliset polttoaineet tuodaan. Kuljetuksesta aiheutuu siis vähintään yhtä paljon päästöjä. Kotimaasta olisi saatavilla paperiteollisuuden ja elintarviketuotannon sivutuotteena syntyvää biopolttoaineeksi sopivaa materiaalia, josta ainakin osa menee tällä hetkellä hukkaan.
4. Biopolttoaineesta vapautuu hyvin lähelle samanverran ja yhtä pahoja päästöjä kuin fossiilisistakin polttoaineista.
Jälleen kerran hoidetaan siis syiden sijaan seurauksia ja oireita. Paras ratkaisu olisi varmasti vähentää liikenteen tarvitseman polttoaineen määrää ja siirtyä enenevissä määrin hybridi- ja sähkötekniikkaan ja tuottaa sähköä kestävästi.
Biopolttoaineilla tarkoitetaan yleisesti orgaanista materiaa, josta saadaan energiaa erinäisin keinoin. Maailmanlaajuisesti suurimmat biopolttoaineen raaka-aineet ovat maissi, sokeri ja sokeriruoko sekä erilaiset öljykasvit (öljypalmu, rapsi). Pikavilkaisulla listasta voi todeta, että nehän on kaikki ruokaa! Biopolttoaineista etsitään vaihtoehtoa fossiilisille polttoaineille erityisesti liikenteeseen. Alkuinnostuksen jälkeen on kuitenkin hiljalleen palattu realiteetteihin.
1. Biopolttoaineita viljellään pitkälti kehittyvissä maissa ja koska energiasta maksetaan enemmän kuin ruuasta, sadot menevät energiaksi ja ihmiset näkevät nälkää. Viime kevään ruokakriisin yhdeksi syyksi on arvioitu biopolttoaineita - niiden vaikutusten arvioidaan olevan 3-75%. Valtava ero arvioissa on tyypillinen biopolttoaineille: Yhdysvalloissa tutkimusta tuetaan ja biopolttoaineet nähdään mahdollisuutena irtautua tuontoöljystä ja siksi niiden merkitystä vähätellään. Suomalaisen Kepan arvio biopolttoaineiden vaikutuksesta ruokakriisiin liikkuu 10-15%:ssa.
2. Biopolttoainepeltojen tieltä raivataan ja poltetaan sademetsää. Sademetsä sitoisi valtavat määrät hiilidioksidia ja onkin laskettu, että sademetsän kaatamisesta vapautuva ja sitoutumatta jäävä hiilidioksidi on kompensoitu biopolttoaineen poltosta saatavilla säästöillä vasta 300 vuotta sademetsän kaatamisen jälkeen.
3. Biopolttoaineet viljellään pääosin vähintään yhtä kaukana kuin mistä öljy ja muut fossiiliset polttoaineet tuodaan. Kuljetuksesta aiheutuu siis vähintään yhtä paljon päästöjä. Kotimaasta olisi saatavilla paperiteollisuuden ja elintarviketuotannon sivutuotteena syntyvää biopolttoaineeksi sopivaa materiaalia, josta ainakin osa menee tällä hetkellä hukkaan.
4. Biopolttoaineesta vapautuu hyvin lähelle samanverran ja yhtä pahoja päästöjä kuin fossiilisistakin polttoaineista.
Jälleen kerran hoidetaan siis syiden sijaan seurauksia ja oireita. Paras ratkaisu olisi varmasti vähentää liikenteen tarvitseman polttoaineen määrää ja siirtyä enenevissä määrin hybridi- ja sähkötekniikkaan ja tuottaa sähköä kestävästi.
1 kommentti:
Mainiota faktaa, kiitos infopläjäyksestä!
Sulla on muuten aivan hurmaava blogi! Löysin tänne vasta nyt, mutta aion seurata juttujasi jatkossa.
Lähetä kommentti